Als-een-arend

Als een arend

Veel mensen weten maar weinig af van de gouden adelaar. Toch spreekt deze machtige en interessante vogel – de koning van de vogels – door alle eeuwen heen tot de verbeelding. De adelaar heeft namelijk veel eigenschappen die op God wijzen.

De adelaar
In de Bijbel lezen we vaak over ‘de adelaar’ of ‘de arend’. Verschillende landen (waaronder Indonesië en Duitsland) gebruiken de adelaar als wapen of symbool. Het is een machtige vogel met sterke vleugels van soms wel 3 meter breed. In duikvlucht is zijn snelheid ruim 350 km per uur. Het gehoor van de adelaar is ongelooflijk scherp en zijn ogen zijn 8 keer sterker dan die van een mens. Hij bouwt zijn nest onder andere van dorens en distels, hoog in de bomen of in de rotswanden.

Leren zweven en vliegen
Om de kleine arendjes te leren vliegen, wipt moeder arend haar kleintjes een voor een over de rand van het nest. Daarna duikt ze snel onder haar vallende kindertjes en draagt hen op haar sterke vleugels weer omhoog. Dit is een beeld van God. De Bijbel zegt:

‘Hij (God) spreidde Zijn vleugels uit, net als een arend zijn jongen op de vleugels neemt en zo beschermt.’ – Deuteronomium 32:11

Ook leert ze haar jongen boven de storm uit te vliegen. Ze gaat met haar kinderen naar een hoge rots of berg. Als de storm komt aanrazen, houdt ze haar borst en vleugels op zo’n manier dat de stormwind haar omhoogduwt. Is het niet geweldig om je door de wind van de Heilige Geest boven de stormen van het leven uit te laten zweven?

Vernieuwd als een arend
Een adelaar is bijna nooit ziek, en kan ouder dan 70 jaar worden. Als hij wat ouder wordt, wil hij wat kalmer aan doen. Maar dan wordt hij plotseling wakker en slaat met zijn snavel het hoornachtige aangroeisel eraf. Hij staat op en gaat met nieuwe kracht verder. Hij vernieuwt als het ware zijn jeugd. De Bijbel zegt:

‘Hij (God) stort Zijn goedheid over mij uit. Hij geeft mij de kracht van mijn jeugd terug. Hij maakt me weer zo sterk als toen ik jong was, zo sterk als een jonge arend.’ – Psalm 103:5

Als we met God wandelen, zullen we groen en fris blijven. We houden een jong hart, omdat onze jeugd zich vernieuwt als die van een arend!

De eigenschappen van een adelaar en van God
Een adelaar heeft veel eigenschappen die de mens op God wijzen. Bijvoorbeeld de karaktereigenschap trouw. Arenden kiezen één levenspartner uit met wie ze hun hele leven lang een paar vormen. De Here is een heel trouwe God. Ook wijst de liefde van de arend (de zorg voor zijn partner en jongen) op Gods liefde. Hij heeft meer goede eigenschappen, zoals rechtvaardigheid en reinheid. Maar de eigenschap die ons het meest aan God doet denken, is het koninklijke van de adelaar.

Een adelaar is het symbool van koningschap: zijn kracht in de strijd, zijn schoonheid in de vlucht. De adelaar heeft waardigheid, grootsheid, soevereiniteit. Hij heerst over alle vogels. Hij heeft ontferming over zijn kleinen. En toch … al die wonderlijke eigenschappen zijn maar een schaduw van Gods karaktereigenschappen. Ze wijzen namelijk alleen op Gods kracht, heerlijkheid en goedheid.

Is jouw leven als dat van de gouden adelaar?
Hoe staat het met jou? Is jouw leven als dat van de gouden adelaar? Ben jij opnieuw geboren? Heb jij nieuwe kracht ontvangen en zweef jij boven de stormen uit? Blijf niet in het nest zitten; kom eruit!

‘Jeugdigen zullen uitgeput raken en de jonge mannen zullen het opgeven. Maar zij die hun hoop op de Here hebben gevestigd, zullen hun krachten weer terugkrijgen. Zij stijgen op met vleugels als van arenden, zij zullen voortsnellen, maar niet moe worden, zij zullen wandelen zonder uitgeput te raken.’ – Jesaja 40:30-31

Lees ook: ‘De belangrijkheid van het geschreven Woord!’

Tags:
Vorig artikel

Dit is mijn wonder: Joël

Volgend artikel

Het verhaal van Yvonne