Devotionals-door-en-voor-vrouwen

Devotionals door en voor vrouwen: Een blij hart doet het lichaam goed!

Blijdschap is een eigenschap die elke christen zou moeten kenmerken. Toch is het niet altijd even makkelijk om blij te zijn. Ook als vrouw zijn er veel dingen waarmee je te maken hebt. Daarom hebben we een speciale serie met devotionals over blijdschap. Deze zijn geschreven door vrouwen die in elke situatie hun blijdschap hebben behouden. Aan de hand van het Woord van God, leer je de ervaringen en tips van deze vrouwen om altijd blij te zijn!

‘Een blij hart doet het lichaam goed, maar een ontmoedigde geest maakt ziek.’ – Spreuken 17:22

Laatst gaf iemand mij een complimentje. Ik had het echt niet van die persoon verwacht, en ik werd er zo blij van. Een andere keer deed iemand spontaan iets voor mij. Ook dat was een blije verrassing. Ik werd door anderen bemoedigd, en dat maakte mij blij en zorgde ervoor dat ik lekker in mijn vel zat.

Helaas merk ik ook dat als iemand iets onaardigs tegen me zegt of onaardig doet, dat ik me juist niet prettig voel. Zelfs zo erg dat ik soms mijn maag voel draaien. Wat er in Spreuken 17:22 staat, is echt waar. Want als ik blij ben, voel ik mij lichamelijk veel beter dan als ik somber of verdrietig ben. Dit heb ik ook zelf in mijn eigen leven meegemaakt.

Een tijd terug maakte ik iets mee wat niet prettig was. Dit had als gevolg dat ik bang was geworden voor die situatie. Diezelfde tijd kreeg ik last van mijn maag. Het werd alleen maar erger en erger. Zelfs zo erg dat ik mij liet onderzoeken. Want ik dacht echt dat er iets mis was met mij. Maar na de onderzoeken te hebben gedaan, was ik er niet wijzer van geworden. Niets wees er namelijk op dat er lichamelijk iets mis was.

Opeens werd ik een keer ’s nachts wakker. Ik werd overweldigd door angst en vrees voor wat zou kunnen gebeuren, en het zweet brak mij uit. Toen dit gebeurde, ben ik gaan bidden, want ik ken de kracht van gebed. Ik zei: ‘Here, ik ben van U en ik stel mijn vertrouwen in Uw handen. Ik kan niets aan de situatie doen of veranderen, dus ik ga het gewoon aan U geven. Want alleen U kan iets doen wat ik niet kan doen.’

Een aantal dagen bleef ik dit gebed herhalen, als ik werd aangevallen. Ik riep het uit tot God en bleef steeds hetzelfde zeggen: ‘Here, ik vertrouw op U!’ Steeds weer als die angst op mij kwam, bad ik hetzelfde gebed. Mijn lichaam begon langzaam te reageren op wat ik in mijn gebed zei en wat ik geloofde. Prijs de Heer dat ik er helemaal van verlost ben!

Al het goede van God over mijn leven kwam terug in mijn gedachten. God houdt van mij en Hij wil altijd het goede voor mij! En dat wil Hij ook voor jou doen. Waar je ook doorheen gaat, weet dat God meer dan overwinnaar is en dat Hij jou ook de overwinning wil geven. God ziet je, hoort je en houdt van je!

Tags: