Inspirate - Een vrouw in nood

Een vrouw in nood

Veel mensen vragen God om leiding voor hun leven. Maar als God dan antwoordt, hebben ze vaak allerlei bezwaren en volgen Zijn instructies niet op. Het is belangrijk dat we luisteren én handelen. Het verhaal van de weduwe van Sarefat is hier een mooi voorbeeld van.

Het laatste brood
God gaf Elia de opdracht om naar ­Sarefat te gaan, waar een weduwe hem zou onderhouden.

‘Hij vroeg haar een beker water. Terwijl zij wegliep om het te halen, riep hij haar achterna: ‘Neem ook wat brood mee, als u wilt.’ Maar zij zei: ‘Ik zweer bij de Here, uw God, dat ik geen kruimeltje brood in huis heb. Alles wat ik nog heb, is een handvol meel en een klein bodempje olie. Ik heb net wat hout gesprokkeld om voor de laatste keer een maaltijd te kunnen maken. Daarna zullen mijn zoon en ik sterven van de honger.’ – 1 Koningen ­17:10b-12a

Deze vrouw haalde direct het ­water toen de profeet Elia het haar vroeg. Maar toen hij om brood vroeg, vond zij het moeilijk om ­meteen te gehoorzamen. Ze had namelijk net ­genoeg meel om voor haar en haar zoon het laatste beetje brood te bakken. Maar Elia zei tegen haar:

‘Wees maar niet bang. Maak die laatste maaltijd van u maar klaar, maar bak eerst wat brood voor mij. Daarna kunt u voor u en uw zoon wat klaarmaken. De Here, de God van Israël, zegt namelijk dat altijd voldoende meel in de pot en olie in uw kruik zal zijn tot het moment dat de Here weer regen laat vallen. – vers 13-14

Een innerlijke strijd
Ondanks dat ze nog maar net genoeg meel had om nog even in leven te blijven, vroeg de profeet haar om éérst een koek voor hem klaar te maken. Ze had kunnen antwoorden: ‘Nee, ik kan u echt niets geven. Ik moet nu eerst aan mezelf en mijn zoon denken. Probeer het bij de buren; zij kunnen u zeker van hun overvloed geven…’

Wat zal ze een innerlijke strijd gevoerd hebben om Elia’s instructies op te volgen. Ze moest heel haar vertrouwen op God stellen. Ze moest geloven dat als zij gehoorzaamde, God Zijn belofte zou waarmaken. Misschien overviel vrees haar, en we weten dat vrees je geloof kapotmaakt.


De eerste gedachte die in haar opkwam, zal waarschijnlijk geweest zijn: ‘Nee, ik luister niet. Dit is mijn laatste meel en olie. Mijn zoon en ik hebben het zelf nodig. God zal dit laatste beetje niet van mij vragen.’ Maar Jezus zegt:

‘Geef het Koninkrijk van God en het doen van Zijn wil de hoogste plaats in jouw leven. Al het andere zal je dan geschonken worden.’ – Mattheüs 6:33

Een belangrijke beslissing
Deze vrouw moest een heel belangrijke beslissing nemen. De keuzes en beslissingen die wij maken in het geloof, terwijl we naar onze Heer en Redder kijken, zullen ons altijd zegen brengen. We begrijpen niet altijd wat God van ons vraagt. Anderen zullen het ons misschien afraden.

Toch is het nodig om te gehoorzamen, als we geestelijk willen groeien. Hoe meer je je geloof in Gods Woord in praktijk brengt, hoe meer je vertrouwen gaat groeien. Je wordt er sterk van; De Heer heeft door de eeuwen heen bewezen betrouwbaar te zijn. Toen bij de weduwe het vertrouwen op God het van haar eigen inzicht en verstand won, kon ze handelen in geloof.

Je eigen inzicht is altijd wankelbaar, maar God is de onwankelbare Rots. Van vertrouwen ga je over in overgave. Als je geleerd hebt God te vertrouwen, is het makkelijk jezelf aan Hem over te geven en te doen wat Hij zegt. Hoe belangrijk is het om jezelf aan de Heer over te geven. Als je dit leert, dan kun je in de rust blijven. Wat ook de omstandigheden mogen zijn!

Tags: