Het-huwelijk

Het huwelijk: Juiste houding & juiste liefde

We zien het regelmatig om ons heen: jonge, verliefde stellen die in het huwelijksbootje stappen en elkaar het jawoord geven. In de maatschappij van vandaag lijkt het huwelijk nog maar weinig waarde te hebben. Maar wat is de betekenis van het huwelijk zoals God het bedoeld heeft? Deze maand het tweede deel van deze serie.

‘Wees blij in de Here. Ik zeg het nog eens: verheug je in Hem! Laat je vriendelijkheid bij iedereen bekend zijn. De Here is dicht bij je. Maak je nergens zorgen over, maar bid voor alles. Vertel God al je problemen en verlangens en vergeet vooral niet Hem te danken voor alles wat Hij doet. Dan zul je de vrede van God ervaren, een vrede die ons menselijk besef te boven gaat en die de wacht houdt over je hart en gedachten, omdat je in Christus Jezus bent. Broeders en zusters, richt daarom je gedachten op alles wat waar, eervol, rechtvaardig, zuiver en mooi is en wat goed bekend staat, kortom alles wat deugdzaam en loffelijk is.’ – Filippenzen 4:4-8

1. Eén zijn in het huwelijk
Misschien denk je dat dit betekent dat je precies hetzelfde moet worden of zijn. Maar dat is niet wat de Bijbel bedoelt. God heeft de man en de vrouw geschapen om elkaar compleet te maken. Wij vullen elkaar aan, zijn elkaars sterkte op zwakke plekken en houden samen balans. Hoe wij denken over elkaar bepaalt welke houding wij tegenover elkaar hebben. We moeten respect hebben voor elkaar (mannelijkheid en vrouwelijkheid).

Er komt een moment dat je gaat ontdekken dat je elkaar niet kunt veranderen in het beeld dat jij voor ogen hebt. Wat we wél kunnen, is ons beschikbaar stellen aan God voor Zijn werk van verandering in ons. Wij moeten veranderen om de man/vrouw te zijn zoals God het ontworpen heeft binnen het huwelijk. Onze partner moet steeds meer Jezus in ons zien en ervaren.

2. Spanningen in je relatie
Er kunnen ‘dingetjes’ zijn (oude en nieuwe) die zorgen voor spanningen in je relatie. Het kan dan een uitdaging zijn hoe je met elkaar omgaat. Hoe je op elkaar reageert, bepaalt welke richting je huwelijk opgaat.

Teleurstelling, irritatie, verdriet, vermoeidheid enz. kunnen ervoor zorgen dat kleine dingetjes grote ruzies veroorzaken of hele dagen voor afstand en verwijdering zorgen. Lees de Bijbeltekst hierboven nog een keer en pas deze toe op je relatie. Wat moet je doen om beter om te gaan met de ‘dingetjes’ die de spanningen veroorzaken?

3. Antwoorden
Juist, als eerste moet je je best doen om niet zo gauw je blijdschap te verliezen (liever helemaal niet!). Je partner mag en kan niet de bron zijn van jouw echte en diepe blijdschap. Deze moet stromen van God en je relatie met Hem. Zorg ervoor dat je deze blijdschap niet zo snel verliest door de minder leuke dingen in je aardse relatie.

Als tweede is het belangrijk dat je vriendelijk en lieflijk reageert op elkaar. Het is makkelijk om lief te zijn voor elkaar als je partner precies doet en zegt wat je wilt en wanneer je dat wilt. Maar wij moeten vriendelijk en lieflijk zijn, juist als je eigenlijk wilt reageren op een manier waardoor het probleem alleen maar groter wordt. Wees als Jezus!

Heel belangrijk is het om de dingen bij God te brengen in gebed. We moeten geduld hebben met elkaar. Praat niet zomaar met familie, vrienden en anderen over wat ons pijn doet of irriteert aan elkaar. Breng het in gebed en laat het daar los. Dan belooft God dat Hij ons hart met vrede zal vervullen. Een vrede die ons verstand te boven gaat. Vergeet niet dat je niet altijd gelijk hebt of de juiste houding hebt. Ook al ben je er op dat moment wel van overtuigd dat je helemaal in je gelijk staat.

Vanuit Gods vrede en karakter zul je anders omgaan met de ‘dingetjes’ dan vanuit je eigen vleselijke natuur. En de Bijbeltekst zegt als laatste: ‘Richt je gedachten op wat waar, eervol, rechtvaardig, zuiver, mooi, goed, deugdzaam en loffelijk is.’ Dat is een hele mond vol! Met andere woorden: denk niet aan wat je minder leuk aan elkaar vindt. Maar denk aan de fijne dingen van je partner. Hoe God je gezegend heeft en hoe goed je het hebt!

Er staat nog veel meer in deze Bijbeltekst waarvan je kunt leren en wat je kunt toepassen in je leven en in al je relaties. (Want deze principes werken ook goed in de relaties tussen vader en zoon, moeder en dochter, broer en zus, enz.)

Tags: