Ik-ben-een-christen-en-wat-nu

Ik ben een christen. Wat nu? DEEL 3

Je bent een christen geworden. Welkom in Gods familie! Nu je in Jezus Christus gelooft, ben je ‘een kind van God’ en hoor je bij een nieuwe familie. Het doel van deze familie is om God te dienen en mensen lief te hebben. In deze serie beantwoorden we de meest voorkomende vragen van christenen. In dit deel gaan we het hebben over angst, twijfel en vertrouwen.

Mag je twijfels en vragen hebben?
Maak je je wel eens zorgen over de toekomst? Het leven is beter als we iemand hebben die sterk en liefdevol is en op wie we kunnen leunen.

‘Wees sterk! Wees moedig! U hoeft geen angst voor hen te hebben! Want de Here, uw God, zal bij u zijn. Hij zal niet tekortschieten en u niet in de steek laten.’ – Deuteronomium 31:6

Ook echte christenen kunnen wel eens twijfels en vragen hebben. Het hebben van twijfels en vragen kan je motiveren om te zoeken naar antwoorden, die je dichter bij God brengen. Twijfels en vragen helpen de gelovigen te beschermen, zodat ze niet misleid worden of stilstaan en passief worden in hun wandel met Jezus.

Is God te vertrouwen?
Heeft God echt de leiding? Ja! God is met je en beschermt jou, zelfs voor dingen waarvan je je niet bewust bent. Wanneer God moeilijkheden toelaat, kan het Zijn manier zijn om je te disciplineren of sterker te maken. De Bijbel zegt dat beproevingen en lijden helpen om Gods kinderen te vormen tot wie God wil dat ze zijn.

‘Beste broeders en zusters, is uw leven vol moeilijkheden en verleidingen? Wees dan maar blij, want als uw geloof die beproeving doorstaat, kan uw geduld groeien. Als uw geduld dan volgroeid is, zult u zelf volgroeid zijn, alles aankunnen en een sterk en zuiver karakter hebben.’ – Jakobus 1:2-4

Je herkent misschien niet het doel van de problemen in jouw leven wanneer ze zich voordoen. Maar vaak maken deze beproevingen deel uit van een groter, onzichtbaar plan (Johannes 9:1-3). God heeft goede plannen voor jou. Hij zegt:

‘Want Ik weet welke plannen Ik voor jou heb. Met deze plannen heb Ik jouw geluk voor ogen, niet jouw ongeluk. Ik wil jou weer een toekomst en nieuwe hoop geven.’ – Jeremia 29:11

Wat is mijn doel in het leven?
Toen aan Jezus werd gevraagd wat het grootste gebod was, antwoordde Hij:

‘Heb de Here, j0ouw God, lief met heel je hart, met heel je ziel en met heel je verstand. Dit gebod is het eerste en het belangrijkste. Het tweede gebod komt op hetzelfde neer: ‘Heb je naaste net zo lief als jezelf.” – Mattheüs 22:37-39

Het doel in ons leven is om God te aanbidden in alles wat we doen. Ook moeten we om andere mensen geven en hun vertellen over Jezus. God wil dat iedereen gered wordt (1 Timotheüs 2:3-4).

Hoe kan je op elk moment weten wat Gods wil voor jouw leven is? Begin door de Bijbel te lezen en te gehoorzamen. Doe je normale, dagelijkse taken met een vrolijke houding. Zoek naar manieren om anderen te dienen. Bid voor leiding en begrip. Het is je doel om God te horen zeggen: ‘Goed gedaan!’ (Mattheüs 25:21).

Lees ook: ‘Ik ben een christen. Wat nu? DEEL 4’

Tags: