Lifestyle - Ik ben niet oud, ik ben NEWGEN!

Ik ben niet oud, maar ik ben NEWGEN!

Als mensen 50 jaar worden, dan is er de bekende uitdrukking: ‘Je hebt Abraham gezien’, of: ‘Je hebt Sara gezien.’ Met andere woorden: je wordt een dagje ouder. Maar de werkelijkheid is dat Abraham en Sara veel ouder waren toen zij van God kregen wat Hij heel lang ervoor beloofd had.

Ik ben zelf vorige maand alweer 92 jaar geworden. Ik wil de ouderen bemoedigen om zichzelf te zien als een waardevol persoon, die ook hoort bij die nieuwe generatie jongeren. Wij zijn de ‘Abraham en Sara generatie’. Ja, zo zie ik dat!

We zijn wel ouder en hebben misschien zo onze lichamelijke problemen. Misschien kunnen we niet meer alles doen wat de jongeren kunnen. Maar… er is één ding wat we allemaal tot de laatste ademtocht kunnen blijven doen: BIDDEN! GELOVEN!

We kunnen een voorbeeld van geloof zijn voor de jongeren. We kunnen hen aanmoedigen door hun te blijven vertellen dat God altijd goed is. Ook als zij problemen hebben, bang of terughoudend zijn. We kunnen voor hen bidden.

Wij ouderen zijn niet nutteloos! Ook wij mogen dromen en visie hebben, al zijn we oud. Biddende ouders en grootouders zijn zo belangrijk. En als we geen kinderen hebben, dan kunnen we juist veel bidden voor de jongeren in ons land. Velen hebben het moeilijk.

Abraham en Sara kregen op hoge leeftijd hun beloofde zoon, Isaak. Toen alles onmogelijk was geworden, bleven ze toch vertrouwen op wat God had gezegd. Wij mogen, net als zij, blijven vertrouwen op Gods beloften. Ook als alles hopeloos lijkt. Heb je wel eens in de Bijbel Gods beloften gelezen? Het zijn er ontzettend veel!

Misschien lees je dit blad bij toeval en heb je het geloof vaarwel gezegd. Misschien ben je ‘gelovig’, zoals zovelen. Maar het doet je niet meer zoveel. Je bent er niet mee bezig. Je bent teleurgesteld, boos of verdrietig door nare dingen die gebeurd zijn in je leven.

Vandaag wil ik vertellen: Pak de Bijbel opnieuw. Begin weer te praten met God; gewoon uit je hart. Ga eens naar een kerk die gelooft in wonderen en dat Jezus vandaag nog Dezelfde is. En als dat niet meer kan, kijk dan eens naar de christelijke tv-zender Family7.

God houdt van ouderen. De maatschappij schuift ouderen misschien weg, maar God niet. In de Bijbel lezen we zelfs dat God veel mannen en vrouwen juist pas op hoge leeftijd de meest geweldige dingen liet doen. Dit zegt veel over hoe God over ons, ouderen, denkt. God ziet de ouderen als kostbare mensen. Hij belooft:

‘Ook als zij al heel oud zijn, zal hun leven nog vruchtbaar zijn, zij lijken op gezonde, jonge mensen. Zij vertellen over de HERE, hoe rechtvaardig en oprecht Hij is. Hij is de rots waarop ik leun.’ – Psalm 92:15-16

De nieuwe ‘Abraham en Sara generatie’ zijn wij, ouderen, die zich blijven vasthouden aan Gods beloften, al ziet alles er hopeloos uit. De Abraham’s en Sara’s van deze tijd zijn niet bang, omdat zij hebben geleerd en weten: God die het beloofd heeft, is getrouw en Hij zal het ook doen!

Tags: