Gods-WOW-factor

POINT: Gods WOW-factor DEEL 1

VERGEET nooit Gods ‘WOW’ factor. Ik heb het over het besef dat God zó groot is, dat je alleen maar ‘WOW!’ kunt zeggen. Wanneer stond jij voor het laatst erbij stil hoe groot en geweldig God is?

Als je Gods WOW-factor vergeet, zul je:

  1. Je motivatie voor worship (lofprijs en aanbidding) verliezen;
  2. Minder of niet meer over Hem praten tegen anderen;
  3. Niet meer geven aan de kerk of anderen, vanwege je eigen onzekerheid;
  4. Zijn Woord en mening onbelangrijk vinden.

Als je het beeld van God verkleint, zodat Hij past in je eigen hoofd, zul je:

  1. Bidden zonder geloof;
  2. Werken zonder passie en gedrevenheid;
  3. Dienen zonder blijdschap;
  4. Lijden zonder hoop.

Het zorgt ervoor dat je je terugtrekt, je visie verliest en leeft in vrees. Als je een ontmoeting met Hem hebt, anders gezegd: als Hij Zijn grootheid aan je laat zien, dan kun je niet anders dan Hem aanbidden. Niet omdat Hij onze aanbidding nodig heeft, maar omdat wij het nodig hebben Hem te aanbidden.

God aanbidden:

  1. Wekt geloof in je op;
  2. Geeft je een doel in het leven;
  3. Vervult je;
  4. Maakt je afhankelijk en dankbaar.

‘De doden staan naakt en bevend voor God, evenals de zeeën en alles wat daarin leeft. Het dodenrijk ligt open en bloot voor Hem, in de onderwereld is niets voor Hem verborgen. De doden staan naakt en bevend voor God, evenals de zeeën en alles wat daarin leeft. Het dodenrijk ligt open en bloot voor Hem, in de onderwereld is niets voor Hem verborgen. God spreidt de noordelijke hemel uit over een leegte en hangt de aarde op aan het niets. Hij verpakt de regen in Zijn dikke wolken, zonder dat het wolkendek daardoor scheurt. Hij onttrekt met de wolken Zijn troon aan het gezicht. Hij trekt een cirkel over het wateroppervlak, als een grens tussen licht en donker. Als Hij gaat dreigen, wankelen de pijlers van de hemel, geschrokken door Zijn toorn. En door Zijn macht wordt de zee rustig en trefzeker verplettert hij het zeemonster Rahab. Door Zijn adem werd de hemel helder: Zijn hand doorboorde de snel voortglijdende slang. Dit is nog maar de buitenste franje van zijn werken, waarvan we alleen maar een zwak gefluister horen. Wie zou dus kunnen standhouden onder het geweld van Zijn donder?’ – Job 26:5-14

Laten we eens kijken of je een idee kunt krijgen van hoe groot God is. Ik denk dat je er niet uit zult komen en dat je alleen maar kunt zeggen: ‘WOW! God is zó veel groter dan ik me kan voorstellen!’ Een manier om erachter te komen hoe groot God is, is om te kijken naar wat Hij allemaal heeft gemaakt. Neem bijvoorbeeld de zon.

De zon is ongeveer 149,6 miljoen kilometer van de aarde verwijderd. Zij heeft een diameter van 1.392.000 kilometer; dat is 109 keer de diameter van de aarde. Zij weegt 330.000 keer zoveel als de aarde. De temperatuur van de zon, in de kern, is 17 miljoen graden Celsius. In 1 seconde produceert de zon meer energie dan de hele mensheid sinds de schepping geproduceerd heeft. De zon is de bron van warmte en licht voor ons en zorgt dat we kunnen leven op aarde.

Dit is allemaal wel ‘WOW’, toch? En toch is de zon nog niet eens zo groot! Het is een van de kleinere sterren in het hele universum. Er zijn sterren in de Melkweg die wel 100 keer de maat van de zon hebben! En er zijn meer dan 100 miljoen sterren, alleen al in ons zonnestelsel.

Een sterrenstelsel of melkwegstelsel is een grote verzameling sterren die zich op relatief korte onderlinge afstand bevinden. Een cluster is een groep van sterrenstelsels die door de onderlinge zwaartekracht bij elkaar wordt gehouden. Een cluster kan enkele tientallen tot wel 1.000 sterrenstelsels bevatten.

Over die ‘korte afstand’ gesproken: als je met de auto van de aarde naar de planeet Pluto zou rijden, en je rijdt 100 kilometer per uur, dan zou je 7.000 jaar onderweg zijn! Ga je met de snelheid van het licht (300.000 kilometer per seconde), dan zou je er in 5 uur zijn. Maar als je van de ene kant van onze Melkweg naar de andere zou gaan, met de snelheid van het licht, dan ben je 100.000 jaar onderweg! WOW! Dit gaat ons verstand te boven… zo groot en ontzagwekkend.

Maar onze God is nog zó veel groter dan dit allemaal. Vers 14 van Job 26 zegt dat wat wij van Hem zien en kennen, nog maar het buitenste randje is van wie Hij echt is. Het is maar een zachte fluistering van Zijn stem; laat staan dat wij de donder van Zijn stem kunnen bevatten. De dingen die indruk op ons maken, die we niet kunnen begrijpen, waar de geleerden zich kapot op studeren… zijn de kleine dingetjes van God! ­De Bijbel zegt:

‘Door het Woord is alles ontstaan en zonder het Woord is niets ontstaan van alles wat bestaat.’ – Johannes 1:3

Lees ook: ‘Gods WOW-factor DEEL 2’

Tags: